Kennismaking met het ombouwproject:
De ombouw betreft een Turbo steilneus uit 1984 tot een lichtgewicht 900 Classic. Er zat heel veel werk aan de auto. Diverse forse beschadigingen, zoals de wielkasten achter, slechte lak, een matig interieur en een slechte versnellingsbak. Kortom: een rommelige auto in matige staat, maar wel met veel potentie, zo leek mij. Natuurlijk te duur gekocht in december 2012, maar ja .......
Het doel van de ombouw en het opknappen was om te komen tot een lichte, potente bochtenvreter. Om dit te bereiken is alles wat niet echt nodig is uit de auto gehaald, om gewicht te besparen, kwam er een vernieuwd onderstel onder, met forsere wielen. Het geheel doet daarom erg denken aan het fenomeen "Café Racer" of "Hot Rod" of aan de lichtgewicht versies van auto's als de Porsche 911, de RSR om precies te zijn. Voor mijn project heb ik uiteindelijk gekozen voor de naam: Café Racer (CR), oftewel turbo-CR.
"Less is more"
Als streefgetal heb ik steeds in mijn gedachten genomen een auto van 1000 kg met 200 pk. Oftewel maximaal 5 kg per pk. Dit bleek uiteindelijk wel wat te ambitieus, maar als doel om naar te streven leek het me niet verkeerd. Het feit dat ik het schuifdak, met de bijbehorende cassette, heb gehandhaafd, geeft al aan dat ik niet kost-wat-kost het streefgetal hoefde te halen. Het moet namelijk tevens een enigszins comfortabele auto blijven.
Met dank aan zoon Stefan, voor de uiteindelijke naamgeving en het bijbehorende logo, is mijn SAAB 900 Turbo 16V Aero (1984) dus omgebouwd naar een turbo-CR. In 2016 is de CR voor het eerst serieus beproefd tijdens een kampeervakantie in de Zwitserse- en Franse Alpen.
De loop van het project is onderstaand in woord & beeld gebracht. De meest recente ontwikkeling vind je hier direct onder.
Voorjaar 2020:.
Aan alles komt een eind ....... zo ook aan dit Turbo-CR-project. Wegens een verhuizing naar een huis met weinig ruimte heb ik gemeend de CR over te moeten doen aan zoon Stefan, die meer ruimte heeft. Wat rest is een SAAB 9-5.
Aan alles komt een eind ....... zo ook aan dit Turbo-CR-project. Wegens een verhuizing naar een huis met weinig ruimte heb ik gemeend de CR over te moeten doen aan zoon Stefan, die meer ruimte heeft. Wat rest is een SAAB 9-5.
September 2018:
Oldtimerdag 2018 in Middelburg
Winter 2017 -2018:
In het kader van de overgangsregeling voor oldtimers mag ik 3 maanden niet met de CR rijden; helaas. Klussen dus. Met name de verwarming bekijken, omdat dit het laatste "lek" lijkt te zijn voor de stank in de cabine. Met de verwarming uit heb ik geen stank; met de verwarming aan is het alsof ik met m'n neus voor de uitlaat hang, hahahaha.
December 2017, 5 jaar na aanvang! :
November 2017, Zeeland:
Nog een maandje genieten, en dan moet de turbo-CR weer 3 maanden op stal in het kader van de overgangsregeling. Het is niet anders; tijd om er weer wat aan te klussen!
Oktober 2017, kosten aanschaf / restauratie / ombouw:
Sommige dingen wil je gewoon niet weten, maar dan is er de noodzaak om de cijfertjes toch op een rijtje te zetten. De totale kosten van aanschaf, restauratie, ombouw, vernieuwing, etc. ....... zijn: 23k euro's ..... tot nu toe. Pfffff ...... Tja ...... Onverantwoord? Ja! Dom? Misschien. Was het leuk? Ja! Geniet je er momenteel voldoende van? Nee. Etc. Etc. Wel een lang gekoesterde droom verwezenlijkt, dus .... blij! Genoeg over geld, nu tijd vrijmaken om er van te genieten.
Juni 2017, tankslang:
Het oude systeem moest plaats maken voor een nieuwe toevoerslang richting benzinetank.
Maart 2017, lekkage:
De (nieuwe) pomp van de stuurbekrachtiging lekte. Probleem lijkt nu opgelost, met dank aan Daan (Retroll).
November 2016, klussen:
Op de valreep van dit seizoen, zijn de nodige klussen uitgevoerd. Van 1 december tot 1 maart moet deze oldtimer namelijk op stal, dit in het kader van de overgangsregeling oldtimers, grrrrrrr ....
Gedaan:
APK (2 jaar geldig! Dat is wel weer leuk)
Nieuw stuurhuis (oude lekte) + servo
Nieuwe oliekoeler + slangen (oude lekten)
Opnieuw uitgelijnd (zie onderstaande foto)
Komende maanden staan er weer kleine klusjes op het programma om 'm te optimaliseren voor wederom een bergtour in de zomer van 2017. Alpen? Dolomieten? Pyreneeën? ..... binnenkort meer hierover.
Augustus 2016, Franse Alpen met vele Cols. De CR hield zich voortreffelijk:
Augustus 2016, rondje door de Franse Alpen:
7 juli 2016, Westkapelle:
5 juli 2016, twee nieuwe "kijkers":
5 juli 2016, oud en nieuw:
5 juli 2016, veiligheid:
13 april 2016, heel tevreden:
9 april 2016, Aerokit gemonteerd. Eindelijk ....... :
Eindelijk zit de aerokit erop. Bijna klaar, op een paar montage-zaken na.
1 maart 2016, de 3 maanden zitten er weer op:
De overgangsregeling voor oldtimers staat niet toe dat er in de maanden december, januari en februari gereden wordt met de auto. Drie maanden om de auto weer helemaal in orde te maken. En wat denk je? Inderdaad nauwelijks vooruitgang geboekt gedurende deze wintermaanden. Wachten op wat warmer weer, maar zeer binnenkort moet de auto wel min of meer klaar zijn!
7 februari 2016, reflectoren nieuw verchroomd:
24 november 2015, Simons-uitlaat gemonteerd:
15 november 2015, wielkaststrippen gemonteerd:
23 juli 2015, binnenpanelen (achter) monteren:
De rolkooi maakt het er niet makkelijker op om de panelen te monteren. Gebrek aan ruimte vraagt om "bijsnijden" van de panelen.
20 juni 2015, Aerokit monteren:
Eerst de stripjes, dan de panelen ....... en het geheel goed vastzetten.
11 juni 2015, Tegenvaller:
Toch onderhuids roest; spatbord links-voor. Nou ja, het is nu weer als nieuw.
27 april 2015, Whaletail:
Of ik de whaletail ga monteren, weet ik eerlijk gezegd nog niet. Wel heb ik maar alvast de geroeste staaldelen uit het rubber gehaald. Het rubber ga ik dan binnenkort opvullen en restaureren met Sikaflex. Het kunststof gedeelte vraagt ook nog wat onderhoud, alvorens dit te kunnen spuiten in de gewenst kleur.
Maart 2015:
Er mag weer gereden worden met de klassiekers, en ook het weer wordt weer wat aantrekkelijker, dus er gebeurt weer wat! De remklauw is weer in orde en ik ben weer driftig aan de slag geweest met het verwijderen van overtollige elektriciteitsdraden. Als je alles (spiegels / ramen / deurvergrendeling / schuifdak ) handbediend hebt gemaakt, dan zijn er heel veel overtollige snoertjes om te verwijderen.
December 2014 / januari 2015:
Al na een paar honderd kilometer is de pakking van de remklauw lek. Foutje, maar wel balen! En dat ontdek je dan omdat de auto langer stilstaat op één en dezelfde plek i.v.m. de oldtimerregeling.
1 december 2014 tot 1 maart 2015:
Overgangsregeling oldtimers, en dat betekent gedurende 3 maanden niet de openbare weg op met de SAAB! De rechtszaken tegen de staat lopen, maar vooralsnog een noodgedwongen (winter)stop. Wel tijd om nu eindelijk eens de aerokit te gaan monteren en allerlei andere kleine zaken te optimaliseren.
29 november 2014, IntSAAB 2015:
Een mooi doel om naar toe te werken, IntSAAB 2015.
23 november 2014, dat krijg je in het boerenland. Modder / Slik!
28 juli 2014, eindelijk weer eens de tijd genomen voor een ritje:
01 juli 2014, start gemaakt met geluidsisolatie:
20 juni 2014, aerokit op weg naar perfectie:
25 mei 2014, aerokit:
5 mei 2014:
2 mei 2014:
27 april 2014, geplakt raam:
12 april 2014, lightweight fever:
Het lichtgewicht-virus heeft nu echt grip op me gekregen. Het laat me niet meer los. Het kleine stukje verstelling van de portierramen ga ik opofferen; ook het handmechaniek ga ik verwijderen. De lexaan-ramen, met schuifluik, gaan in het portier geplakt worden met Sikaflex, een solide, lichte en duurzame afdichting.
29 maart 2014, zomer in Zeeland (Goudplaat / Veerse Meer):
23 maart 2014:
21 maart 2014; de lente is begonnen:
4 februari 2014; bochtenvreter:
Zo langzamerhand wordt het interessant om eens op zoek te gaan naar mooie routes om de turbo-CR te gaan uitproberen. Niet te ver van huis, mooie omgeving en goede (niet te dure) hotelletjes en restaurants. Ik denk dan aan de Ardennen, de Eifel, de Vogezen, maar voorlopig op nummer 1: Het Zwarte Woud. Een tikje verder, maar dan heb je ook wat! Een beproefde route van een kleine 400 km en op een half dagje rijden van Middelburg. Leuk voor een dag of vier. Met dank aan Autovisie.
30 januari 2014; kleur velgen
Grote twijfel over de toekomstige kleur van de velgen. Uiteindelijk toch gegaan voor "heftig". Zelfs onder een Ducati vind ik het al heftig. Maar ja, wat onder een race-Ducati kan, moet ook kunnen onder een turbo-CR.
De kleur van de velgen die er nu onder liggen, werden toch "te braaf" gevonden door de mensen die ik mee heb laten beslissen, en ja …… wie ben ik dan om niet voor heftig te gaan?
Oorspronkelijk is het een Opel-kleur ( .. ) te weten: Caprigelb. Goud, brons, geel en vol schittering in de zon.
De kleur van de velgen die er nu onder liggen, werden toch "te braaf" gevonden door de mensen die ik mee heb laten beslissen, en ja …… wie ben ik dan om niet voor heftig te gaan?
Oorspronkelijk is het een Opel-kleur ( .. ) te weten: Caprigelb. Goud, brons, geel en vol schittering in de zon.
20 januari 2014; eindelijk weer thuis
"De baby" is weer thuis. Wel is er nog heel veel werk te doen. Het meest opvallende tijdens het ritje Hulst - Middelburg was:
1. Ik kreeg de benzinetank niet goed gevuld, omdat de toevoerslang te smal is.
2. Deze auto rijdt als een kart ……. wat een belevenis. Een hele echte "rijdersauto" die helemaal in het beeld past van een bochtenvreter.
3. Een radio is zinloos, tenzij ik werk ga maken van geluiddemping.
1. Ik kreeg de benzinetank niet goed gevuld, omdat de toevoerslang te smal is.
2. Deze auto rijdt als een kart ……. wat een belevenis. Een hele echte "rijdersauto" die helemaal in het beeld past van een bochtenvreter.
3. Een radio is zinloos, tenzij ik werk ga maken van geluiddemping.
7 januari 2014, testrit door Daan van Retroll (SAAB-specialist)
Daan sluit zijn mail, waarin hij een kort verslag van de testrit doet, af met :
" …………… Wat n masjien :)"
Wat mij betreft is dit veelbelovend.
" …………… Wat n masjien :)"
Wat mij betreft is dit veelbelovend.
5 januari 2014, kunststof ramen, bumper, binnenbekleding, stuur etc.
Ja, de bumper zit (nog) scheef, evenals het achterlicht. Links achter gaat er nog het nodige carrosseriewerk verricht worden.
Ook de motorkap en linker voorporties zijn niet goed door de opbouw tot nu toe heen gekomen ……. overnieuw spuiten dus maar :-(
Ook de motorkap en linker voorporties zijn niet goed door de opbouw tot nu toe heen gekomen ……. overnieuw spuiten dus maar :-(
20 december 2013, ramen:
De kunststof ramen zitten er in, behalve de vooruit, want dat is een originele glasversie. Ondanks de schuifjes in de portierramen, zit ook het op- en neer mechanisme er in. De ramen kunnen hierdoor zo'n 7 centimeter op en neer. Het geheel loopt niet ideaal, maar de ramen zitten zo wel degelijk gemonteerd. Het raam in de achterklep past prima, maar uiteraard ontbreekt de raamverwarming. Zie de bovenstaande foto's (5 januari 2014).
5 november 2013, APK:
Geen bumper, geen ramen behalve een voorraam, 1 stoel, de uitlaat geïmproviseerd vastgemaakt, etc. etc. . . . . maar er was een moer nodig om de auto door de APK te krijgen.
Zonder moer was de bevestiging van de uitlaat niet deugdelijk …….. nu wel :-)
Uiteraard deden de lampen het wel, evenals de remmen, de ventilator ….. en al die andere cruciale onderdelen.
Wist je overigens dat je auto altijd APK gekeurd moet zijn, ook al ligt hij in stukjes in sinaasappelkistjes? Twee maanden na de verloopdatum van je APK krijg je automatisch een boete thuis gestuurd, tenzij je de auto hebt geschorst.
Zonder moer was de bevestiging van de uitlaat niet deugdelijk …….. nu wel :-)
Uiteraard deden de lampen het wel, evenals de remmen, de ventilator ….. en al die andere cruciale onderdelen.
Wist je overigens dat je auto altijd APK gekeurd moet zijn, ook al ligt hij in stukjes in sinaasappelkistjes? Twee maanden na de verloopdatum van je APK krijg je automatisch een boete thuis gestuurd, tenzij je de auto hebt geschorst.
02 november 2013, klapramen:
Niets staat de montage van de kunststof ramen nu nog in de weg. De klap-raam-frames zijn er klaar voor.
18 oktober 2013:
De eerste meters van de SAAB turbo-CR (en dus niet van een oranje Spyker!) na bijna een jaar. Nog zonder ramen (behalve het voorraam), bumpers en heel veel meer dat nog mist .......... bekijk het filmpje
Nog een filmpje?
Nog een filmpje?
4 oktober 2013:
Weinig tijd, dus weinig vooruitgang. De velgen van Stefan (die er tijdelijk onder liggen) tonen wel heel goed, wat mij betreft.
9 september 2013:
Goed werk van Daan. Voor en achter voorzien van goede (SAAB 9000) remmerij en Bilsteins.
Grote schijven betekent wel dat een 15 inch velg niet meer of nauwelijks past ..... 16 inch dan maar! Geen straf want dat was toch al de bedoeling. Op de SAAB 9000 was 16 inch de standaard maat, vandaar.
Grote schijven betekent wel dat een 15 inch velg niet meer of nauwelijks past ..... 16 inch dan maar! Geen straf want dat was toch al de bedoeling. Op de SAAB 9000 was 16 inch de standaard maat, vandaar.
Click here to edit.
Nog meer moois.
Click here to edit.
Achter blinkt het goud!
20 augustus 2013:
Het eerste goud dat er blinkt. Deze try-out is de aanloop voor het (zelf) spuiten van o.a. de velgen.
Click here to edit.
Gemonteerd. Ach ja ......... een probeersel ..........
19 augustus 2013:
Terug van vakantie, dus tijd om de zaak weer op te pakken.
Click here to edit.
Aerokit ligt gezandstraald weer klaar om vervolgens over te kunnen gaan naar een nieuw kleurtje (matzwart?)
Click here to edit.
Velgen op weg naar goud!
Click here to edit.
Ondanks dat het een lichtgewicht auto moet gaan worden, komen er toch wat comfortverhogende elementen in, zoals de binnenbekleding van de portieren. Dreft doet wat dat betreft wat eerste wonderen, gevolgd door poetswerk.
Click here to edit.
Ook wat bekleding hoort bij het comfort. Zowel de deurpanelen als deze bekleding (die nog bijgesneden zal moeten worden) leveren gelukkig slechts een geringe gewichtstoename.
31 juli 2013, opbouw:
Dashboard, voorruit, elektrische bedrading, radiatorframe (blijkt de radiator lek, dus dat wordt ook een nieuwe), lampen, motorkap, etc. etc. ....... en een sleepoog! Niet om gesleept te worden, maar om te kunnen slepen en dat is betrekkelijk nieuw voor mij na de nodige pech die ik heb gehad met m'n andere SAAB.
30 juli 2013, opbouw:
De ene SAAB op weg met materiaal om de andere SAAB weer op te bouwen. Vandaag de schuifdak-cassette gemonteerd en getracht ordening te scheppen in de chaos. Laat dit laatste een goed leermoment zijn voor het volgende project .......... Al met al ruimt het thuis wel lekker op!
24 juli 2013, schuifdak-cassette:
De opbouw begint met het wederom monteren van de schuifdak-cassette. Niet de originele voor een elektrisch bediend schuifdak maar een handbediende ....... KISS (keep it stupid simple) ...... naast dat het geen elektrische storing zal geven (al had ik daar nooit last van) spaar ik ook nogal wat aan gewicht uit, te weten het motortje (helemaal achterin de auto / kofferbak) en de bedieningskabels. Het streven is om de auto 200 kg lichter te laten zijn, maar of dat gaat lukken zal de tijd uitwijzen. Diep van binnen zou ik naar een auto willen van onder de 1000 kg. Bij de standaard 175 pk van de turbo kom je dan ook al aan een hele mooie kg/pk verhouding. Bij de door mij gewenste 1000 kg en 200 pk is het 5 kg/pk. Ter vergelijk: een Porsche Cayman R uit 2011 (ja, die racer met middenmotor) zit op ongeveer 4,0 tot 4,9 kg/pk afhankelijk van de soort versnellingsbak.
Click here to edit.
22 juli 2013, opbouwen:
De turbo-CR is gespoten (en alles wat daar bij hoorde aan laswerk, rolkooi, stoelen, etc.) en is weer terug bij Daan (Retroll). Het opbouwen kan beginnen. Dat het momenteel 30+ graden Celcius is werkt niet echt mee ................
8 juli 2013, gespoten:
27 juni 2013, spuiten:
Mooi zilver is niet lelijk!
25 juni 2013, bijna klaar om te spuiten:
Er resten nog een paar kleine zaken die gedaan moeten worden alvorens de turboCR de spuitcabine ingaat voor z'n zilveren kleurtje. Dat zilveren kleurtje komt er waarschijnlijk deze week nog op!
Nu we zover zijn is het ook de hoogste tijd om na te gaan denken over de bevestiging/montage van de kunststof ramen. Behalve het voorraam wordt alles aan ramen van kunststof.
23 juni 2013, Aerokit:
Het begint tijd te worden om e.e.a. uit te gaan zoeken, en de beste panelen te gaan gebruiken voor de turboCR. Na het selecteren wordt het zandstralen en opnieuw in de lak zetten.
22 juni 2013, bij CCR:
In goed gezelschap.
14 juni 2013, grondlak:
SAAB-je in de grondlak.
12 juni 2013, veiligheid:
Het hoort er gewoon bij!
10 juni 2013, 2 SAABjes onder toeziend oog van mooie dames:
4 juni 2013, spuitplamuur:
In de spuitplamuur.
3 juni 2013, strak trekken:
Het strak trekken is begonnen.
23 mei 2013, rolkooi gemonteerd:
Veiligheid boven alles en wat extra stijfheid.
22 mei 2013, binnenkant gespoten:
De bevestigingspunten voor de rolkooi zijn aangebracht.
Merk op dat er 2 nieuwe dwarsbalken zijn ingelast voor het monteren van de stoelen. Het geheel komt uit een nieuwere versie van een 900 Classic. Tevens is het benut om de handrem naar achter te kunnen voeren, in combinatie met de nieuwe steek.
Het geheel is aan de binnenkant in kleur gespoten. Omdat er minder binnenbekleding in komt dan normaal dient alles er wel enigszins "gelikt" uit te zien.
Merk op dat er 2 nieuwe dwarsbalken zijn ingelast voor het monteren van de stoelen. Het geheel komt uit een nieuwere versie van een 900 Classic. Tevens is het benut om de handrem naar achter te kunnen voeren, in combinatie met de nieuwe steek.
Het geheel is aan de binnenkant in kleur gespoten. Omdat er minder binnenbekleding in komt dan normaal dient alles er wel enigszins "gelikt" uit te zien.
17 mei 2013, rolkooi krijgt z'n plek:
Zo moet het gaan worden. Verstevigingspunten worden ingelast. Wel moet het dashboard worden aangepast om de rolkooi ruimte geven.
27 april 2013, rolkooi is binnen:
De boog kan niet altijd gespannen staan. Al een maand is er weinig gedaan behalve wat schuurwerk aan de binnenkant, maar
de rolkooi is binnen!
De bevestigings- punten kunnen nu ingelast worden. Ook een extra dwarsbalk voor de stoelen moet nog ingelast worden.
Lassen en schuren (aan de binnenkant) is het centrale thema voor de komende weken.
de rolkooi is binnen!
De bevestigings- punten kunnen nu ingelast worden. Ook een extra dwarsbalk voor de stoelen moet nog ingelast worden.
Lassen en schuren (aan de binnenkant) is het centrale thema voor de komende weken.
16 maart 2013, laswerk CCR:
De antennespriet is verleden tijd, dus het gat is dicht.
16 maart 2013, laswerk CCR:
De verrotte plek weggesneden ....
Click here to edit.
....... naderhand.
10 maart 2013, velgen:
Het plan was om deze velgen onder mijn auto te leggen, maar Stefan (van wie ze eigenlijk zijn) heeft ze nu gebruikt om onder z'n nieuwe aanwinst (zie foto) te leggen. Gelijk heeft hij, maar nu moet ik wel op zoek naar andere 16 inch velgen.
Maart 2013, bij CCR:
19 februari 2013:
SAABje is klaar om richting CCR te gaan waar eerst wordt begonnen met het nodige / resterende laswerk. Na lange tijd weer daglicht ................
8 februari 2013:
Een extra dwarsbalk voor de bevestiging van de stoelen. Dat de achterpassagiers hierdoor geen voetruimte hebben, is geen probleem ........... het wordt tenslotte een 2-zitter! Dit alles was mede noodzakelijk omdat de handrem van de voorwielen naar de achterwielen gaat. Er moet nu op de middelbalk wel een andere bevestigingsmogelijkheid gemaakt worden voor de veiligheidsriem want de gaten zijn nu benut voor de nieuwe dwarsbalk (zie groene bouten in het midden).
En: oude steek wordt nieuwe steek, met de 9000-remmerij er op, want als je snel kunt moet je ook goed kunnen remmen.
De auto is bijna klaar om richting CCR te gaan.
8 februari 2013:
Hier kun je ook de tankopening maken ........... ik ben nog steeds denkende over de definitieve vorm:
1. via de normale opening, maar dan anders ........
2. via een opening in het rechter achterraam ...........
3. ....... zoals op de foto kan het ook!
8 februari 2013:
Zie hier het leren stuurtje dat er in komt. Vooralsnog veel poetsen om het leer weer mooi en soepel te krijgen. Lang liggen is voor leer niet bepaald "gezond". Maar als het straks weer helemaal gezond is, heb je wel iets heel lekkers in je handen ..............